השומר הצעיר בארץ ובעולם

תנועת נוער "השומר הצעיר" מאגדת בתוכה צעירים יהודים במסגרות בלתי פורמאליות ומארגנת תוכניות פנאי מסוגים שונים. מטרת התנועה מאז היווסדה, היא להעניק לצעירים תחושת אחריות כחלק מהחברה שבה הם חיים וללוות אותם בדרך, הלא קלה הזאת, של התפתחותם האישית.

בישראל מאוגדים כיום למעלה מ – 10,000 חברים של השומר הצעירמחוץ לישראל קיימים מרכזים של התנועה בבלגיה, איטליה, צרפת, אוסטריה, הונגריה, שווייץ, אוקראינה, אוסטרליה, ארה"ב, קנדה, ארגנטינה, ברזיל, ונצואלה וצ'ילה. בארצות אלה מונה התנועה

כ – 7,000 בני נוער, שהם חברים פעילים.

הפעילות כוללת אסיפות שבועיות, מחנות קיט, פרויקטים חברתיים ושירות אזרחי.

 

התנועה בעולם

ישראל

בלגיה

איטליה

אוסטריה

הונגריה

שוויץ

אוקראינה

ארה"ב

ארגנטינה

משפחת השוה"צ ארגנטינהברזיל

צ'ילה

קנדה

 

ההיסטוריה

תנועת "השומר הצעיר", תנועת הנוער היהודי הסוציאליסטי, הוקמה לפני 90 שנה בגליציה, שהיא כעת חלק מפולין. מתוך התנגדות לקהילות החסידיות מחד ולנוכח האנטישמיות הגואה מאידך, התאחדו אז תנועות של האינטלקטואלים היהודיים צעירי ציון ותנועת הצופים השומר לתנועה החדשה, השומר הצעיר. מהאיחוד הזה התפתחה במהלך השנים תנועת הנוער הצופית היהודית-סוציאליסטית הפעילה במישור הבינלאומי. "השומר הצעיר" היא התנועה הוותיקה ביותר מבין אלה הפעילות עדיין כיום.

 

אידאולוגיה ותכנים

אחווה בין עמים

"השומר הצעיר" תומך בהענקת כבוד, סובלנות וידידות בין העמים. אנו משוכנעים, כי הערכים שלנו יכולים להבטיח חיים בשלום. באמונה זו שם "השומר הצעיר" את מבטחו המוחלט, גם אם האמונה והערכים הללו לא תמיד זוכים להדדיות. החזון תקף כמובן בראש ובראשונה לגבי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אך "השומר הצעיר" שואף להגשמת ערכיו ונלחם ליישומם גם במקומות אחרים בעולם.

 

צופיות
הצופיות היא ערך ומטרה כאחד. היא אידיאל בחיים, אמונה בזיקתו של האדם אל הטבע, גם מעבר לסביבה הקרובה והבלתי אמצעית של האדם וכן במציאת חלופה לאידיאל השולט של חברת השפע והאנוכיות. הצופיות מתבססת גם על עקרון חינוכי אחר ושונה: חינוך הנוער באמצעות הנוער. "השומר הצעיר" אינו דוגל בהקניית ההשכלה "על ידי היודע למי שאינו יודע" אלא בהחלפת ידע, מיומנויות וניסיון בין שווים. המדריכים לומדים יחד עם החניכים, ומאחר והם עצמם בשר מבשרם של החניכים, קל להם להעמיד את עצמם במקומם של אלה, והם מכירים היטב את הדרישות ואת הצרכים של חניכיהם.

היהדות החילונית
בעיני "השומר הצעיר" היהדות היא יותר מדת גרידא. היהדות היא גם הגדרה של עם, של היסטוריה, ערכים, תרבות, גישה לחיים ועוד היבטים אחרים. על סמך גישתנו החילונית אנו רוצים לחיות את חיינו אחרת, כלומר כך, שאלוהים (בין אם הוא קיים ובין אם לאו) לא יעמוד במרכז החיים. אין אנו מכוונים את סדר היום שלנו על פי התפילה. במרכז החברה עומד האדם, ורק הוא יכול להגדיר את הקיום של עצמו ולעצב את עתידו. אנו מכבדים את המאמינים ומעודדים אותם להצטרף לתנועתנו,  אך נותנים צביון לחיינו על פי הבנתנו אנו, חוגגים את החגים והמועדים בהתייחס לסמלים ולמסרים הטבועים בהם ומדגישים את התכנים שלהם על פי דרכנו המיוחדת.


 

השומר הצעיר בישראל

השומר הצעיר בעולם

כותרת
טקסט
כותרת
טקסט
טקסט
טקסט
טקסט
גבעת חביבה, דואר נע מנשה, מיקוד 3785000 / טלפון 04-6309288, פקס 04-6309305 kerens@tkz.co.il
כל הזכויות שמורות | מופעל על ידי אפקט מערכות